AUTO-SHOP S.C.
KOMIS SAMOCHODOWY
PUNKT SPRZEDAŻY NOWYCH MOTOCYKLI
STEFAN KĘPA
AUTO-SHOP S.C.
ul. Kunickiego 110
20-422 LUBLIN
TEL. (81) 744-09-84
TEL.KOM. 0-509-028-504
:: O NAS ::

       Firma AUTO-SHOP S.C. mieści się na ul. Kunickiego 110 w Lublinie. Prowadzimy komis samochodowy, zapraszamy klientów z Lublina oraz z całej Polski do korzystania z naszego komisu. Posiadamy duży wybór oraz konkurencyjne ceny. Prowadzimy również punkt sprzedaży nowych motocykli WFM w bardzo atrakcyjnych cenach. Motocykl WFM jest pojazdem zapewniającym bezpieczną i wygodną jazdę dla dwóch osób.
Po pięćdziesięciu latach została wznowiona produkcja tych unikatowych motocykli.
Zamieszczamy jej historię.

Warszawska Fabryka Motocykli
"kużnia" polskiego przemysłu motocyklowego


       W Państwowych zakładach Samochodowych nr.2 (PZS) w Warszawie przy ul.Mińskiej 25 w latach 1948-50 uruchomiono produkcję motocykla Sokół. Wykonano ich tylko 2000 . Motocykl ten był zmodernizowaną wersją DKW RT125. Różnił się on od swojego pierwowzoru m.in.: kształtem zbiornika paliwa i błotników, stopieniem sprężenia, mocą silnika, gaźnikiem, instalacją elektryczną. W 1951 roku oficjalnie rozpoczeła swoją działalność Warszawska Fabryka Motocykli, którą zlokalizowano na terenach PZS.

       W połowie 1954 r. rozpoczęto produkcję kolejnego modelu - M05 - ze zmodernizowanym przednim az-wieszeniem. Był to model przejściowy, którego wykonano tylko nieco ponad 12 tys. sztuk. Natomiast już w grudniu tego roku zmontowano serię informacyjną WFM M06. Był to motocykl znacznie nowocześniejszy w porównaniu z dotychczasowymi produktami. M06 stał się w bardzo krótkim czasie najpopularniejszym motocyklem w Polsce.Był też bazą dla wielu innych konstrukcji powstałych w WSK w Świdniku oraz SHL w Kielcach.
       W 1955r. WFM opracowała konstrukcję pierwszego polskiego skutera - "Żuk". Rok póżniej gotowe były następne prototypy -"Bąk" i "Osa" jako jedyna weszła w póżniejszym czasie do produkcji seryjnej. WFM otworzyła również pierwszy w Polsce salon sprzedaży. Mieścił się on w centrum Warszawy przy ul.Kruczej. Oferowane w nim motocykle M06 kosztowały wówczas 7000 zł, zaś "Osy"- które trafiły tu w 1959r-17 000zł. W 1962 r. dzienna produkcja WFM wyniosła ok.200 pojazdów, zaś zakład zatrudniał 2000 osób.
       Niestety z inicjatywy władz partyjnych oraz Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego, 1 stycznia 1965r. Warszawską Fabrykę Motocykli połączono z Polskimi Zakładami Optycznymi. Baza technologiczno-produkcyjna WFm miała odtąd być wykorzystywana do celów wojskowych. W 1965r. wyprodukowano jeszcze 55 tys.modeli WFM i 6 tys. skuterów "Osa". WFM definitywnie zakończyła produkcję motocykli z końcem marca 1966r. Wytwarzała w tym czasie kilkanaście różnych modeli motorów i skuterów, a łączna ich produkcja przekroczyła pół miliona egzemplarzy.
       Polityczna decyzja odnośnie losów WFM spowodowała istotny uszczerbek dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego, który utracił jeden z wiodących swoich zakładów. Decyzja ta tym bardziej chybiona, bowiem-jak okazało się już wkrótce-realizacja programu rozwoju produkcji dla wojska zakończyła się fiaskiem.